ArtistiaGuiden

Boosta din kunskap inom artistbranschen

En guide i 8 steg

Nå ut som artist med din musik!

För att nå ut som artist med din musik behöver du lära dig jobba med ditt artisteri och varumärke kontinuerligt och över tid. I den här guiden får du 8 tips hur du kan komma igång och vidare!

Nå ut som artist med din musik!

1. Börja bygg ditt varumärke

Att du ska bygga varumärke som artist har du säkert hört. Men varför? Kort förklarat för att andra ska förstå vem du är och vad du säljer. Du vill ju sälja ditt artisteri eller hur? Dvs din musik och du vill få gig och kanske sälja fysiska skivor. Då behöver du lära dig driva varumärke och hur du säljer och marknadsför din produkt – du och din musik! Vill du nå ut är det här du behöver börja, att bygga själva varumärket. Det gäller alltså att börja tänka business och inte hobby!

Nå ut som artist med din musik!

2. Jobba strategiskt online!

Möjligheten att marknadsföra sig i sociala medier är perfekt när vi pratar independent artisteri. Med rätt strategier och kontinuerligt arbete kommer du dra till dig nya fans och följare och komma framåt! Men för att det ska fungera behöver du lära dig dels lite teknik kring plattformerna liksom framförallt hur du skapar ett kreativt innehåll på dina kanaler. Där de som följer dig får ett värde i att vilja stanna kvar på din kanal. Även här gäller det att tänka ”business” och företagande kring ditt artisteri.

Nå ut som artist med din musik!

3. Kvalitet och röd tråd

Det släpps över 40 000 låtar per dag på Spotify. Miljarder använder sociala medier. Så för att nå ut behöver du sticka ut bland alla andra! Att vara äkta och hålla en hög kvalitet märks. Likaså en tydlig röd tråd kring värderingar och image. Så vad kan du tydliggöra och förbättra? Är ditt sound som du vill ha det? Representerar dina bilder i sociala medier vad du vill förmedla? Försök göra din unika grej som artist så tydlig som möjligt! 

Nå ut som artist med din musik!

4. Utveckla allt runtomkring

Såklart är du artist, du gör musik och det är vad du vill mest av allt. Men att tänka i ett lite bredare perspektiv ur ekonomisk synvinkel är aldrig fel. Vilka inkomstkällor finns kring ditt artisteri? Sälja fysiska skivor? Kanske merch i form av tröjor, muggar eller nyckelband med en snygg design du tar fram själv! Om du för en stund tänker dig att du vore ett ”artist-företag” som ska sälja produkter, vad skulle det kunna vara?

Nå ut som artist med din musik!

5. Nätverka massor!

Att driva sitt varumärke som independent artist på egen hand betyder inte att du ska vara själv i allt du gör. Det är jätteviktigt att du skapar samarbeten och nätverkar med andra! Möjligheter att nätverka finns ofta via utbildningar, kurser och i grupper online. Ett tips är att du även tittar i grupper som handlar om kreativ business – inte bara musik. För artistskap är faktiskt ett företagande. Samarbeten med andra låtskrivare eller musiksläpp ihop med en annan artist kan också ge extra skjuts för dig!

Nå ut som artist med din musik!

6. Investera i kunskap

Precis som med nätverkande och styrkan i ett team kring ditt artisteri behöver du också investera i kunskap! Att utbilda sig och ta experthjälp leder snabbare framåt än att undra hur man gör. En PR-byrå kanske får mer fart på din release? Men att producera din egna musikvideos kanske du vill lära dig själv. Att investera i kunskap, oavsett form, kommer alltid gynna din egen utveckling i slutändan!

Nå ut som artist med din musik!

7. Varumärkes-samarbeten

Skulle din musik passa ihop med något befintligt varumärke som du känner till? Kan din musik passa för någon film eller tv-serie? Att söka sig ut ifrån musikbranschen och tänka ur ett bredare perspektiv är jättebra! Leta gemensamma nämnare med något företag där ni delar tänk och värderingar. Lite influencer-tänk liksom! Att skapa samarbeten med andra varumärken kan alltså ge både en ekonomisk intäkt och ge din musik en skjuts.

Nå ut som artist med din musik!

8. Vad är du mer exepert på?

Att du ska tänka ”företagare” kring ditt artistskap innebär inte att sälja live-konserter och merch faller bort. Nej, tänk bara större. Tänk utanför boxen! Spelar du nåt instrument, är du bra på att lära ut? Kan du lära andra mindre erfarna artister något? Fundera vilka kontakter och vägar du kan nyttja runtomkring ditt artisteri. Det kan få din musik att spridas på sätt du inte alls tänkt på eller trodde va möjligt!

Dela den här sidan!

Facebook
Email
LinkedIn
Twitter
Artistia Music Academy Logo Symbol

ArtistiaMusic Academy

8 veckors coaching program

Ta ditt artisteri från hobby till business

Lär dig driva ditt varumärke som artist och hur du skapar och marknadsför ett kreativt musiksläpp! Ett engagerat artistcoaching program som pågår under 8 veckor framtaget för dig som vill djupdyka i att utveckla ditt entreprenörskap som independent artist!

Scroll to Top