ArtistiaGuiden

Boosta din kunskap inom artistbranschen

Fem anledningar

Varför du måste driva ditt artisteri!

Släpper du egen musik och tycker det känns svårt att nå ut? Här i guiden med ”5 anledningar varför du måste driva ditt artisteri” får du tips på vad du kan tänka på för att skapa en genomtänkt plan kring ditt artisteri och dina releaser!

1

Det är så enkelt idag, eller...?

Varför du måste driva ditt artisteri? Att släppa en låt idag är så enkelt. Ett klick så är din singel uppladdad för streaming i hela världen. Det är fantastiskt! Men om ditt mål är mer än att bara lägga ut en låt på Spotify är du förmodligen inte nöjd med att bara familjen och kompisarna (och precis alla släktingar du letat reda på) envist repeterar låten. Veckorna går och inget händer. Låten sprids inte. Här blir det plötsligt inte alls lika enkelt som det där ”klicket”.

2

En bra låt är alltid en bra låt, men..

Vi som älskar att hålla på med musik, vare sig vi är artister, låtskrivare eller producenter, vi fokuserar alltför gärna på just musiken. Det ska vara en bra låt med en stark hook paketerad i en modern produktion och allt ska matcha artisten in i minsta detalj. Vi vill alla få till en hit. Låten, budskapet och paketeringen, den är viktig. En bra låt är alltid en bra låt. Det är vi nog alla överens om. Men…

3

Om ingen hör låten då?

Lika mycket engagemang som du lägger i musiken, om inte mer, behöver du också lägga på en hel del mer områden inför, under och efter ett musiksläpp. Annars kommer ingen att veta att din singel ens är släppt. Ett kort blygsamt eller skrikigt inlägg på Facebook samma dag som din låt släpps är dessvärre långt ifrån tillräckligt, eller en effektiv metod. Du behöver börja berätta din story, och om dina visioner och värderingar, långt innan dess.

4

Vart syns du och vem är du?

För att din musik ska spridas behöver du lyssnare. För att ditt artisteri ska växa behöver du fans. Du behöver följare. Dina kommande följare blir dina först efter att de vet att du finns. Först måste de alltså hitta dig. Sedan vill de se hur du ser ut, veta vad du gör och känna för den du är. Följare som vill följa din resa stannar och utökas när de får en upplevelse och kanske igenkänningsfaktor genom dig, och vad du representerar, i ditt artisteri!

5

Ett långsiktigt arbete!

Det finns en anledning till att stora företag eller kända produkter blir just stora och kända. För att nå ut med din musik, hitta och hela tiden utöka dina fans och följare, behöver du jobba med ditt varumärke långsiktigt och kontinuerligt med genomtänkta strategier. När du väl format ditt varumärke och vet vad det är du ska sälja gäller det alltså att arbeta aktivt och regelbundet över tid för att verkligen etablera din produkt på marknaden – DIG och DIN musik!

Dela den här sidan!

Facebook
Email
LinkedIn
Twitter
Artistia Music Academy Logo Symbol

Academy

Coaching-kurser

Vill du lära dig driva ditt varumärke som artist och musikföretagare inom artistbranschen? Artistia erbjuder personlig coaching i kursformat.

Guider

Studioutrustning

Läs Artistias gratis guide där du får tips på studioutrustning när du vill börja bygga upp eller utveckla din hemstudio för inspelning och produktion! 

Rulla till toppen