ArtistiaGuiden

Starta eget skivbolag guide!

I denna starta eget skivbolag guide får du tips om hur du kan tänka och gå tillväga om du funderar på att starta eget skivbolag!

1

Släppa din egen eller andras musik?

Först och främst behöver du ställa dig frågan i vilket syfte som du vill starta skivbolag. Är det för att du vill släppa din egen musik som indie artist under ett snyggt namn? Eller är planen att du vill jobba med att släppa andras musik och signa ett antal artister? Släpper du enbart din egen musik är en egen label eller skivbolag inget du behöver ha. Det går utmärkt att släppa musik under vilket namn som helst via din distributör. Men ska du ge ut andras musik ska du göra det i bolagsform med f-skatt!

2

Vad är ett skivbolag vs ett företag?

Ett skivbolag vars syfte är att ge ut andras musik är ett företag! Det finns inget specifikt ”skatteverk” för just skivbolag. Däremot ska du givetvis ange ”skivbolag” som verksamhetsbeskrivning när du ansöker om f-skatt. Så ska du driva skivbolag i ekonomiskt syfte ska du helt enkelt starta ditt eget företag! Vilken företagsform du ska välja (enskild firma, aktiebolag etc) beror på vilka förutsättningar som matchar dig och ditt eventuell labelteam. För att få ersättning från nätet, radio och tv behöver dina utgivningar vara ID-märkta, en ISRC kod ansöker du om hos Ifpi!

3

Artistavtal eller avtal per release?

För att inte missförstånd ska uppstå ska du alltid skriva ett avtal med artisten vars musik du ska ge ut. Avtal kan se olika ut beroende på vad som är syftet med utgivningen. Signar du en artist över tid kan ett sådant s k artistavtal innebära flera utgivningar över tid. Alternativet kan vara att skriva ett avtal per release. Det beror på vilket ansvar och vilka möjligheter du vill ha. Vissa avtal kan efter dess utgång också innefatta optioner att skivbolaget har viss fortsatt påverkan kring artistens utgivningar.

4

Royalties och fördelning av intäkter

Royalties kallas den intäkt som utgiven musik genererar ex vid streaming eller skivförsäljning. Ser vi tillbaka i tiden stod skivbolaget ofta för den större insatsen och hämtade därför igen royalty intäkter tills investeringen gått jämnt upp. Artisten fick kanske ingen ersättning alls eller en mycket liten del i början. Å andra sidan kunde också förskott till artisten finnas med i bilden då. Det finns många typer av upplägg kring artistsamarbeten, men en bra tanke är att satsar ni 50/50 delar ni också 50/50.

5

Lär dig driva ditt skivbolag!

Planerar du att starta ditt eget skivbolag är det en bra idé att tänka igenom din affärsidé noggrant innan du startar. Att tjäna pengar på utgivning av musik kräver ofta en aktiv katalog som strömmar kontinuerligt om du inte planerat inkludera live scenen? Vi som har en passion för musik tänker ju oftare på vad som är roligt än de där pengarna i plånboken som ju också behövs! Inte bara dina talangfulla artister behöver arbetsvilja utan du behöver också vara beredd att jobba för ditt skivbolags varumärke så du paketerar och promotar din grej precis som dina artister behöver göra!

Läs fler guider!

Artistia Guiden är gratis guider hur du utvecklar ditt varumärke och entreprenörskap som independent artist & musikföretagare!

Rulla till toppen